I dette innlegget skal jeg nærmere se på begrepet Affiliate markedsføring samt drøfte både fordeler og ulemper med denne type markedsføring.

 

 

 

 

Hva er det?

Dette er en stor markedsføringskanal i både USA og England som blir bare større og større i Europa også. Affiliate markedsføring er en online partnerskap mellom en kjøpmann/bedrift og en affiliate, hvor affiliates sender trafikken til bedriftens nettside til gjengjeld for en kommisjon. Alle bedrifter som tilbyr tjenester eller produkter vil ha mest mulig kunder inn på nettsiden sin, og for å få dette til kan de investere i såkalte affiliates, altså andre selskaper, partnere eller bloggere.

Affiliate markedsføring kan også defineres som en online markedsføringskanal og en
eksponerings-, interaktivitets- og/eller utfallsbasert online partnerskap, der selgeren affilierer med en eller flere individer eller firmaer for å promotere og distribuere produkter/tjenester. De fleste vil samarbeide med flere, og da er det vanlig med flere 1000 affiliates.

 

 

 

Hvem er affiliates?

Affiliates representerer enkeltpersoner eller bedrifter på sin tilstedeværelse på nett, som er sponset av deres partnere- selgere- for å få flere henvisninger fra kunder til selgerens nettsted.

Fordeler og ulemper:

Direkte affiliate markedsføring

Fordeler:

➔ Mer kontroll over affiliate programmer

➔ Kostnads- og tidseffektivt

➔ Bedre konsistens og direkte kontakt med affiliates, færre misforståelser og mer fleksibilitet

➔ “More individual”, “cuts out an extra intermediary and make it easier to protect the brand”

Ulemper:

➔ Krever større investering i teknologiske platformer (i.e. tracking systemer, betalingssystemer) og deres kontinuerlig oppdatering

➔ In-house managers må ha mange og gode web-skills fra online markedsføring til HTML og programmering

 

Indirekte affiliate markedsføring

 

Fordeler:

➔ ”All we have to do is to upload our products and affiliates can come from all over, I don’t even have to recruit them. They come looking for good products and when they find one, they can just download it.

➔ ”Quick volume you can generate in terms of customers coming through from the networks”

Ulemper:

➔ Dyrt, ressurskrevende, kan skade brand

➔ Begrenset kommunikasjon mellom merchants og affiliates

➔ Ineffektiv affiliate management, lite oppfølging, noe som kan gjøre programmer ufokuserte og ineffektive

Affiliate nettverk

Affiliate nettverk er selskaper som sitter på sporingsteknologi og som hjelper med å ha kontroll på hele affiliate-aktivitet.

 

Hvorfor bruke Affiliate markedsføring?

Det kan være mange grunner til å benytte seg av denne type markedsføring, og noen av disse er:

Eksponeringsbaserte mål

  • øke synlighet
  • få større merkevarekjennskap
  • promotere bedriftens nettside
  • styrke merkevarens holdning

Interaktivitetsbaserte mål

  • få nye følgere
  • drive trafikken inn på nettsiden
  • få flere innkommende linker

Utfallsbaserte mål

  • øke salg
  • generere inntekter
  • øke konverteringsraten
  • få flere registreringer og kunder

 

Hva skal en promotere?

 

Kilde: Forelesningsnotater og slides om Affiliate markedsføring. 09.05.2017

Foreleser: Anastasia Mariussen 

 

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: