Et annet interessant tema vi skal gå gjennom senere i kurset omhandler Digital annonsering og Google AdWords. I dette blogginnlegget skal jeg kort introdusere begrepene, samt forklare hvordan AdWords fungerer, ikke minst i forhold til en blogg.

Digital annonsering

Ifølge Facebook uansett hvor stor bedriften er , hva slags virksomhet en driver eller hva slags produkt en tilbyr, er det noen grunner til at man annonserer. For det første for å fortelle folk om merket ditt og skape oppmerksomhet, og for det andre å skape kjøpelysten på produktet/tjenesten en annonserer for.

Fordelene ved å satse på digital markedsføring og annonsering:

  1. Det er her kundene dine er! Ifølge International Telecommunication Union er det ca 43% a befolkningen som har tilgang til internett, og andelen husholdninger med tilgang til internett økte fra 18% i 2005 til 46% i 2015.
  2. Man kan nå målgruppen med et målrettet budskap, dvs at når en annonserer på nett, har man mulighet til å spesifisere både målgruppen og budskapet.
  3. Fleksibilitet ved å endre med et par tastetrykk
  4. Skape kjennskap til merket ditt ved å drive trafikk til nettstedet ditt og bygge et forhold med kunder som øker dette kjennskapet.
  5. Lønnsomt på den måten at digitale kanaler er mer kostnadseffektive enn tradisjonelle.

Litt om Google og Adwords

Google har hele tiden utviklet nye og innovative tjenester. Noen av disse er Adwords annonsesytemet, Google Earth navigeringssytemet og Drive samhandlingssystemet. I dette innlegget skal jeg legge vekt på Ad Words.

Så hva er det?

Refererer til Det friksjonsfrie samfunn av Professor Arne Krokan.

” Ad Words er et selvbetjent annonsenettverk som plasserer annonser på søkesidene. Annonsene plasseres også på andre nettsider, på blogger og andre steder folk besøker”.

Interesse er drivkraften bak Googles Ad Words kontekstsensitive annonsesystem! Med dette menes at rent intuitivt forstår vi at annonser for produkter vi faktisk er interessert i har større sannsynlighet for å få oppmerksomhet enn annonser for et produkt vi er likegyldige til.Når en søker på Google, dukker det ofte opp annonser som har et forbindelse med det du søkte etter. Slike annonser har en mye høyere klikkrate enn vanlige bannerannonser.

ifølge Compile er prinsippet bak AdWords enkelt; man velger en side på nettstedet sitt man vil annonsere. Videre velger en hvilke søkeord man vil at siden skal vises for , og betaler for disse.

Hvorfor ?

Fordi sannsynligheten for at produktet  det reklameres for er interessant for deg som kjøper er mye høyere enn ved tilfeldig  plasserte annonser (Krokan 2015, s 133).

Hvordan fungerer det?

bildet er hentet fra www.google.com

  1. For å vise annonser og for å få tilgang til annonseverktøyet trenger man en Google AdWords Konto. Når man har fått seg en slik konto, kan kotrollen over denne deles slik at man gir ansvar til andre for innstillinger i verktøyet.
  2. La oss videre anta at du har klar en tjeneste du vil tilby. For å være sikker på at flest mulig ser din annonse når de søker etter for eksempel “billige fly biletter Dublin”, må du da kjøpe en annonseplass på det søkeordet.
  3. For å få en annonseplass man en by på søkeord i AdWords. Jo mer populært et søkeord er, jo dyrere blir tilbudet. De som byr mest vises først av de som annonserer, ifølge Compile.

Hva gjør at annonser kommer høyst opp?

Om en byr høyt nok vil en sannsynligvis få AdWords annonsene sine øverst i Google, men er det bare dette som teller? Svaret er nei! Et annet viktig dimensjon ved Ad Words er Kvalitetspoeng.

Kvalitetspoeng er en beregning av kvaliteten på annonsene, søkeordene og landingssidene dine. Hvis du har annonser av høy kvalitet, kan du få lavere kostnader og bedre annonseringsplasser.”

  • En kan se kvalitetspoengene sine (rapportert på en skala fra 1-10) og komponentene som danner grunnlaget for kvalitetspoengene i “Søkeordanalyse”-feltet. Disse komponentene er bl.a. forventet klikkfrekvens, annonserelevans og opplevelsen av landingssiden.
  • Jo mer relevante annonsene og landingssidene dine er for brukene, jo mer sannsynlig er at en oppnår mange kvalitetspoeng.

Kvalitetspoengene brukes ikke på auksjonstidspunktet for å fastsette annonserangering. Dette er de auksjonsspesifikke kvalitetsberegninger (forventet klikkfrekvens, annonserelevans og opplevelse av landingssiden) som brukes for å beregne annonserangering på auksjonstidspunktet.

Videre er det slik at det en har satt inn som “maxbud” ganges med kvalitetspoengene for å gi en total score. Denne totalen kalles for Ad Rank, og det er denne som bestemmer hvilken plassering annonsen din får.

Noe å ha på bloggen?

En av grunnene til at mange av oss blogger er at vi har lyst å få flest mulig besøkende til våre blogger. Derfor kan vi begynne å tenke på annonsering. Reklame som fungerer for en type blogg, (f.eks moteblogg) trenger ikke å fungere like bra for en som blogger om alt. En bør først og fremst tenke om hva slags reklame som appellerer til målgruppen best mulig. Dersom en har lyst å tjene penger på bloggen sin, er det en forutsetning at man har bestemt seg for valget av målgruppen. Dersom en blogger om reiseliv, vil de som besøker din blogg være mer mottakelige til annonser som omhandler nettopp flybiletter og reiseliv.

Om du ønsker å lære mer om AdWords kan du lese Madelen sitt innlegg, der hun bl.a. forteller om ulike budstrategier en kan benytte seg av i forhold til AdWords.

Kilder:

“Det friksjonsfrie samfunn” av Arne Krokan

https://support.google.com/adwords/answer/140351?hl=no

https://support.google.com/adwords/answer/156066#QSvAR

https://blogg.synlighet.no/hva-er-kvalitetspoeng-i-adwords/

http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/facts/ICTFactsFigures2015.pdf

http://www.tonizovko.com/uncategorized/8-fordeler-a-satse-pa-digital-markedsforing/

https://compile.no/adwords-en-forklaring-av-googles-verktoy/

https://finanssans.no/hvordan-tjene-penger-pa-blogg

Related Post

9 thoughts on “Google, Ad Words og Digital Annonsering”

  1. Veldig nyttig innlegg! Bra skrevet og gode forklaringer. Synes du formidler stoffet på en god måte. Veldig bra at du deler det med andre, fordi vi alle har skal forstå hva google Adwords er for noe for å kunne bruke det senere 🙂

  2. Godt skrevet! Veldig forståelig og lettleselig 🙂
    Fint at du tok det opp allerede nå, før vi begynte med det, så er man litt bedre forberedt i timene også.

      1. Fantastic blog! I genuinely love how it is easy on my eyes as well as the facts are well written. I am thinking how I might be notified whenever a new post has been made. I have suiercbbsd to your rss feed which must do the trick! Have a nice day!

  3. Bra innlegg 🙂 I tillegg til bud og kvalitetspoeng er annonseutvidelser (som adresse, telefonnummer, sitelinks osv), med på å påvirke adrank 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: