Hva er Google Tag Manager og hvordan fungerer dette ?

Hva er Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) er en gratistjeneste fra Google. Den gjør at det blir enklere å håndtere brukersporing, kampanjesporing, remarketing og andre java-script baserte koder. GTM er altså en plattform for kodeadministrasjon som utløser alle taggene en har lagt til i samsvar med utløsere en angir i Google Tag Manager – grensesnittet. Videre gir GTM økt fleksibilitet og kontroll på nettsiden/ene ved å samle alle kodene på en plass. Den fungerer uavhengig av plattformer og håndterer tredjepartstagger uten problemer. GTM er med andre ord en løsning for administrering av tagger.

Når kontainer-kodebiten er innført på nettstedet ditt, kreves det ingen innsats fra spesialister eller nettutviklere for å implementere nye tagger eller redigere eksisterende.

Begreper:

  1. Brukersporing – er det samme som user tracking. Kan være tredjeparter som samler inn data om deg.
  2. Taggene – en tag er en kodebit som sender informasjon til tredjepart, som f.eks Google. (tredjepartstagger) . Universal Analytics brukes for vår blogg.
  3. GTM Brukergrensesnittet – (user interface) Brukergrensesnitt eller brukerflate er det grensesnittet som gjør at en bruker kan kommunisere med maskiner. For en PC kan brukergrensesnitt være av 2 typer : grafisk og tekstlig. Maskiner av alle slag har en form for brukergrensesnitt. GTM brukergrensesnitt ser følgende ut:

Hvordan fungerer Google Tag Manager?

  • Man plasserer en liten kodebit på nettstedet sitt. I WordPress blogg plattform ser dette slik ut:

 

 

Denne kodebiten knytter nettstedet til Tag-Manager tjenesten.

  • Deretter bruker man et nettbasert brukersnitt for å innstallere sporingskoder, som kan være Google Analytics tagger på nettstedet. Man kan konfigurere utløsere slik at de utløses når en hendelse inntreffer. Dette kan være en sideinnlastning eller et “klikk” på en skjerm. Før man publiserer noe på siden skal en trykke på “Preview” for å sjekke om det finnes problemer med tagger.
  • GTM har oversikt over hvilke tagger som skal utløses, samt hvilke utløsere som er konfigurert for taggene. Hver gang det skjer en kontakt med GTM, overføres oppdatert tag-kofigurasjon sammen med tagger og utløsere til den besøkende. Når en bruker sjekker innholdet ditt, blir utløserne evaluert i tråd med hendelsene du har angitt. Dette danner grunnlaget for utløsingen av tagger.

Hvorfor bruke Google Tag Manager ?

  • Du samler alle tagger/koder på et sted. På den måten får du en mye bedre oversikt over hva du har på nettsiden.
  • Du slipper å gjøre endringen for hver enkelt side på nettsiden din fordi når du endrer taggen i GTM , endres alle sidene på nettsiden automatisk.
  • Lastetid er viktig! Når GTM er i gang, vil ikke andre elementer/tagger bli blokkert fra å lastes inn. GTM kan også som sagt konfigurere taggene ved behov, noe som gjør at sidene laster ned raskere.
  •  GTM har innebygde tags som f.eks AdWords remarketing, konverteringssporing og Google Analytics sporing. Dermed kan en raskt sette opp alt en trenger av sporing.

Det er mange grunner til å innstallere og bruke Google Tag Manager, spesielt for de som jobber med markedsføring er GTM et “must-have” verktøy. Om du har lyst til å se andre fordeler ved GTM kan du trykke på Denne Lenken.

Kilder:

  1. https://www.utdannet.no/kurs/google-tag-manager-kurs/
  2. https://support.google.com/tagmanager/answer/6103697?hl=no
  3. http://omg.no/blogg/9-grunner-til-a-bruke-google-tag-manager
  4. https://support.google.com/tagmanager/answer/6102821?hl=no#whatIsATag
  5. https://no.wikipedia.org/wiki/Brukergrensesnitt
  6. http://omg.no/blogg/9-grunner-til-a-bruke-google-tag-manager

 

 

Related Post

13 thoughts on “Google-tjenester ; Google Tag Manager”

  1. Dette synes jeg var et veldig godt skrevet innlegg, med mye bra informasjon! Har slitt med å forstå Google Tag Manager men jeg fikk mye bedre forståelse etter å ha lest dette innlegget 🙂

  2. Veldig bra.

    Å kunne Tag Manager er en kjempe fordel når man jobber. Det gjør at du sparer masse tid på å vente på at utviklere skal sette inn ting. Om du er ute i en bedrift kan dette fort være noe som imponerer de som er vant til å vente 🙂

    Anbefaler deg å finne litt ulike programmer du kan installere på bloggen din via tag manager slik at du får testet det fult ut.

    For eksempel Hotjar 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: