Facebook

Ifølge Idium er det tre millioner nordmenn på Facebook, og mer enn 2.2 millioner bruker det hver eneste dag. Vi kan regne med at Facebook er ikke bare et sosialt medium, men også et stor del av vår hverdag. Av dette følger det at mulighetene for å markedsføre din bedrift på Facebook er store. Med denne kanalen kan du nå ut til både gamle og nye kunder.

Tips til hvordan få flere følgere på Facebook

En ting som kan være viktig å huske på er at det ikke alltid antall følgere som betyr noe, men hvor mange som faktisk snakker om bedriften din. Dette finner du ved siden av antallet følgere.

  • For det første bør alle ansatte i bedriften følge siden, noe som kan bidra til at de for spredt budskapet videre i sin vennekrets. Du bør også invitere din familie, venner og eksisterende kunder til å følge med.

 

  • Ditt nettsted bør være ankeret for all markedsføring du utfører. På nettsiden bør du også legge ut tydelige lenker til Facebook-siden din. På den måten gjør du folk oppmerksom på at bedriften din finnes der også.

 

  • Vis frem Facebook – siden din så mye som mulig. Legg gjerne den til i signaturfeltet i e-poster i tillegg til å ha den på visittkortet.

 

  • Vær mer synlig ved hjelp av Facebook: – Det du legger ut av lenker og innlegg, som fører tilbake til ditt nettsted vil bidra til økt synlighet på Google.

 

Hvilket innhold skal deles?

For det første liker kundene når informasjonen de leser er personlig, nyttig og relevant. Dette handler om å gi verdi til kundene, altså innholds-markedsføring.

  • Innholdet som bør publiseres skal være nyttig, relevant og interessant. For eksempel et blogginnlegg med tips eller en guide.
  • Be dine følgere om å være med på å kommentere og dele innholdet.
  • Tilby gjerne incentiver for aktivitet på siden i form av for eksempel rabatt i nettbutikken din.
  • Organiser konkurranser og kampanjer.

 

Instagram 

Instagram blir bare mer og mer populær, Ikke bare for vanlige forbrukere, men også som et markedsføringskanal for bedrifter. Hvordan kan din bedrift få sine følgere til å bli betalende kunder?

Tips til hvordan få flere følgere på Instagram

Det er utrolig viktig å vite hvorfor du poster og hvem du poster til, altså din målgruppe.

Vær konsekvent på hvordan du bruker Instagram plattformen, og hold deg til det du har lovet dine følgere. Vis et virkelig engasjement i å like bilder og legge igjen gjennomtenkte kommentarer og spørsmål. Finn nye folk å følge jevnlig, og engasjere deg i dem ved å samhandle og stille spørsmål.- Lars Tafjord

  1. Vær tålmodig ved å hå varig engasjement, noe som i sin tur vil føre til flere følgere etterhvert. Post engasjerende bilder som dine kunder/følgere elsker, og husk at det tar tid å få flere følgere.

 

2. Bruk de riktige hashtaggene. Hashtagger som #FF (follow friday), #instafollow, #l4l (likes for likes), #tagforlikes og #followback vil skaffe deg flere følgere, men det er ikke sikkert at det er disse din bedrift ønsker mest. Tenk heller kvalitet i stedet for kvantitet. Det du kan gjøre er å søke etter og opprette et lite arkiv med hashtagger som er relevant for din bedrift. Bruk gjerne mange hashtags, men vær spesifikk.

 

3. Lik og kommenter dine potensielle kunders innlegg

Viktig at at du følger målgruppen din og liker og kommenterer det de legger ut.

For hvert 100 likes, så får du 6.1 følgere i retur. For hver 100 kommentar er tallet mye høyere. Tenk over hvilke bilder du kommenterer og hold deg unna debatter og diskusjoner du er nødt til å ta et standpunkt i.

 

 

4. Hold konkurranser

Kom gjerne i gang med noen konkurranser for din målgruppe, hvor minste kravet kan være å følge profilen din. Premien kan være noe som skaper interesse for dine produkter.

 

 

5. Promoter instagram-kontoen din via andre kanaler

Del gjerne på din Facebook-side om at du også finner på Instagram. Andre medier som Twitter eller Pinterest kan også være fine å ta i bruk. Fortell dine kunder at de kan finne flotte bilder, kuponger og tilbud på Instagram profilen. Du kan også øke følgerne ved å implementere et instagram- galleri på nettsiden din. Dette er en plugin du kan installere.

 

 

6. Post på de riktige tidspunktene

Ifølge en undersøkelse som har blitt gjennomført av Expertcity er det følgende dager og tidspunker der engasjementet er høyest:

  • Mandag: 19:00 og 22:00 – 4,4% engasjement
  • Tirsdag: 03:00 og 22:00 – 4,73% engasjement
  • Onsdag: 17:00 – 4,9% engasjement
  • Torsdag: 07:00 og 23:00 – 4,76% engasjement
  • Fredag: 01:00 og 20:00 – 4,72% engasjement
  • Lørdag: 12:00 og 02:00 – 4,66% engasjement
  • Søndag: 17:00 – 4,62% engasjement

 

 

7. Ha en utfyllende beskrivelse av din bedrift: Sørg for at du har en utfyllende beskrivelse av hva du driver med og hva dine fremtidige kunder får igjen for å følge deg.

 

 

8. Tilgjengelighet: Vær tilgjengelig og svar på alle spørsmål du får.

 

 

9. Bruk geo-tagging: Dette er en bra måte å få oppmerksomhet på fra lokale brukere. Dette gjør du enkelt ved å geotagge de, noe som resulterer i at andre som legger ut bilder i samme område kommer også til å se dine bilder.

 

 

Andre tips

 Promoter innholdet ditt på sosiale medier flere ganger

Det kan lurt å promotere innholdet flere ganger etter du har publisert det.  Selv om innholdet som ble produsert kan være levedyktig, er det for mange som bare deler en eller to ganger på sosiale medier etter publisering av et innlegg/video/artikler.

Tipset her er å følge et mønster for promotering av innhold.

  1. På publisering: Publiser statuser i det øyeblikket for eksempel blogginnlegget er publisert.
  2. Samme dagen: La det tikke ut statuser om innlegget ditt de neste 2-3 timene.
  3. Neste dag: Statuser deles igjen på de aktuelle kanalene.
  4. Neste uke: Neste serie av statuser er planlagt og sendes følgende uke.
  5. Neste måned: Flere statuser er planlagt og sendes følgende måned. Denne er spesielt viktig for levedyktig innhold.
  6. Neste ____: Flere statuser kan eventuelt planlegges for flere måneders løp.
  7. Statusene du deler bør variere.

 

 

 

Om du ønsker å vite mer om hvordan skaffe mer trafikk/følgere til din bedrift eller nettsted kan du lese følgende blogginnlegg og artikler:

http://www.carlwilhelm.no/oke-trafikk-til-nettside-pa-blogg/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sosiale-medier/ett-ord-kan-gi-deg-flere-facebook-likes/a/23377071/

https://www.idium.no/blogg/sosiale-medier/2014/nybegynnerguide-fem-enkle-facebook-tips-for-bedrifter/

http://hclnordic.no/blogg/instagram-tips-bedrifter/

http://www.simenellevset.no/8-tips-til-okt-trafikk-pa-din-blogg/

 

 

2 thoughts on “Din bedrift : Hvordan øke antall følgere på Facebook og Instagram ?”

  1. This is very interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your fantastic post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  2. I just want to mention I am just newbie to blogs and definitely liked your blog site. Most likely I’m planning to bookmark your blog post . You absolutely come with really good articles and reviews. Thank you for sharing with us your website page.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: