Sammen med Daniel Rusell kan du bli expert på Google søk

 

En av grunnene for at jeg valgte å fordype meg i digital markedsføring er at jeg ønsker å tilegne meg mer digital kompetanse. I forbindelse med dette har vi fått en oppgave av vår foreleser Arne Krokan om å gå gjennom kurset Power Searching with Google . I dette blogginnlegget skal jeg fortelle om dette kurset samt gi tips om hvordan du selv kan bli bedre på å søke. Dette er en kurs som forteller i detalj om hvordan man på en best mulig måte kan søke på nett.

Hvorfor lenke til Arne sin blogg?

Ved å linke til Arne sin blogg benytter jeg meg av “TrackBack“. Dette er et system som først ble implementert i nettlogg-systemet, og senere adoptert av mange nettlogg-verktøy, inkludert WordPress og Nucleus. Dette systemet muliggjør for en å se hvem som har lest innlegget og skrevet et eget innlegg basert på det. Systemet fungerer ved at et “ping” sendes mellom nettloggene og dermed gjennomfører en merknad. Når bloggen det lenkes til finner ut hvilken blogg som refererer til den kan dette påvirke trafikken til begge blogger. Ved å lenke til andre blogger og nettsider kan vi vise Google at nettsiden er en del av en åpen nettverk. Jo flere det er som lenker til en bestemt side eller bruker denne som en kilde, jo bedre blir siderangeringen i Google.

Du kan lese mer om dette i følgende innlegget til Jonas Moe.

 

Litt om hvordan Google søk fungerer

Gjennomsøking, indeksering og algoritmer

Et søkeords reise starter før en skriver inn søket. Den starter med gjennomsøking og indeksering av nettet med trillioner av dokumenter.Google bruker programvare “robotsøkeprogrammer” for å oppdage offentlig tilgjengelig nettsider. Den mest kjente robotsøkeprogrammet er “Googlebot”.  Det en ønsker seg er svar, ikke tusener av nettsider. Algoritmer er dataprogrammer som ser etter elementer som kan hjelpe med å få tilbake akkuratt de resultatene en er ute etter. Det disse programmene gjør er at de ser på nettsteder og følger koblinger på sidene. De går fra kobling til kobling og henter data fra ulike nettsidene tilbake til Googles tjenere.

Organiseringen av informasjonen skjer gjennom indeksering på den måten at Google samler sidene og lager deretter en indeks, slik at vi vet akkuratt hvordan vi kan slå opp ting. Google indeksen inkluderer informasjon om ord og hvor de befinner seg. Når en søker slår algoritmene til Google opp søkeordene dine i indeksen for å finne de mest passende sidene. Googles indekseringssystem registrerer mange ulike aspekter ved sidene, for eksempel publikasjonsdato, om de inneholder video og bilder, samt mye mer.

Du kan også se denne videoen for å lære om hvordan søket fungerer

 

Kurset

 

Dette kurset gir en grunnleggende innføring i hvordan søkemotoren til Google fungerer, samt ulike tips og teknikker for å finne frem den informasjonen man trenger. Teknikkene man finner i kurset varierer med vanskelighetsgraden. I tilegg til det grunnleggende kurset tilbys det også “advanced kurs” som består av 12 oppgaver i ulike vanskelighetsgrader.

Begge kursene finner du på denne siden.

Mange av oss vet hvordan de bruker Google søkemotor, men ikke alle vet hvordan de bruker Google søkemotor på en best mulig måte. Dette er nettopp hva kurset går ut på.Kurset er delt i 6 ulike seksjoner. I hver seksjon er det flere forklarende videoer med påfølgende oppgaver og aktiviteter. Du kan velge i hvilken modus du har lyst å gå gjennom kurset. Du kan enten se video eller lese tekst. Jeg valgte å se videoer da jeg lærer mest ved å se hvordan en praktisk løser oppgaver. Personlig synes jeg at kurset er ganske omfattende, så jeg brukte ganske lang tid på å gå gjennom alle videoer og oppgaver.

Om du ikke har tid eller mulighet til å gå gjennom hele kurset på egenhånd legger jeg ut følgende tips om hvordan du kan bli en bedre søker.

PS: Dette er tips jeg mener er de viktigste i forhold til søke-effiktivisering

 1.Velg søkeord/nøkkelord smartere 

Når du skal for eksempel søke en film/bok/merkevare du ikke husker navnet på, bruk søkeord du tror vil bli igjenfunnet i teksten på nettsiden. Tenk på hva som kan være de viktigste ord i dine søkt, og som du tror vil dukke opp i resultatene. Videre kan du også bruke synonymer.

Eksempel:

Hi, I am a chef and a food blogger. Recently, I wanted to write about this really yummy French sandwich with tuna and peppers and anchovies and stuff called a Pom Mignon, or something like that. For the life of me, I don’t know precisely what it is called. I spent half an hour last night typing every possible spelling I could think of into Google, but could not find it. What do I do now?

Det riktige å søke på vil i dette tilfellet være: french sandwich tuna peppers anchovies

 

2.Valg av rekkefølge har en betydning 

Rekkefølgen på ordene i Google søkefelt har en betydning. For eksempel “red hat” og “hat red” vil generere forskjellige resultater. Derimot om du skriver med store eller små bokstaver har det ingenting å si.

 

 

3.Lesing av S.E.R.P. (search result page)

Eksempel:

Lær deg å forstå hva er hva.

Blå tekst: Overskrit

Grønn tekst: lenken til nettsiden

Svart tekst: Sammendrag

 

4.Hvordan bruke minus tegn 

Google lar deg fjerne ord fra sidene for å presisere ditt søk. Hvis du ønsker å søke et ord med flere mulige betydninger som f.eks.”Tesla”, kan du skrive inn følgende: “Tesla -car”. Da vil Google fjerne alle sider som innenholder ordet “car”, og du kan se hva annet forbindes med ordet “Tesla”. Det er viktig at du ikke trykker på “space” knappen etter minus tegnet.

Eksempel:

 

5.Søk med bilder 

Denne funksjonen i Google søk gir deg muligheten til å søke med bildet, noe jeg synes er veldig nyttig. Du kan finne ut hva er på bildet, nettsider, lignende bilder med mer.

Det du gjør er å gå på www.google.com, så trykker du på “bilder” i høyre hjørne. Deretter får du opp et bildesøk. Videre kan du dra selve bildet inni søket eller kan du “copy paste” bildeadressen.

 

6.Sjekk troverdighet

Kan du stole på informasjonen du finner online? Hvordan kan du finne ut om informasjonen er troverdig og pålitelig? Dette kan du blant annet gjøre ved å søke mer enn 1 gang.

Søketips:

  • unngå bekreftende søk som “gjennomsnittlig høyde blant nordmenn er 180cm”
  • bruk nøyaktig informasjon
  • for å bekrefte et fakta, bruk generelle beskrivelser som “gjennomsnittlig høyde nordmenn”

 

7.Søk i hele teksten på nettsiden

Dersom du er ute etter et spesifikt ord eller uttrykk på en bestemt nettside, kan du trykke “ctrl+F” (pc) eller “cmd+F”(mac) for å søke på akkuratt denne siden. Det vil dukke opp et søkevindu i høyre hjørne der du kan skrive inn ditt søkeord.

Eksempel:

i dette eksempel er 24 “Technology” ord på denne siden.

8. Type fil

Hvis du har lyst å bare finne dokumenter i PDF eller WORD format kan du f.eks skrive følgende: Filetype:pdf Consumer Behaviour

 

Hvis du synes dette var spennende, anbefaler jeg at du tar dette kurset. Du finner garantert en del ting du ikke visste om ifra før av. 🙂

Om du har lyst å lære mer om SEO (søkemotoroptimalisering) trender og tips for 2017, kan du lese følgende innlegget av Sigurd Bjurbeck.

Kilder

http://jonasmoe.com/power-searching-with-google/

https://coursebuilder.withgoogle.com/sample/unit?unit=2&lesson=3

https://www.google.com/intl/no/insidesearch/howsearchworks/crawling-indexing.html

https://www.google.com/intl/no/insidesearch/howsearchworks/algorithms.html

https://no.wikipedia.org/wiki/TrackBack

http://stammen.no/s%C3%B8kemotoroptimalisering/7-seo-trender-og-tips-for-2017

Related Post

3 thoughts on “Øk din digital kompetanse med Google Powersearch”

  1. I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site to come back down the road. Many thanks|

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: