Hva er en blogg?

I dette innlegget skal jeg benytte meg av forskjellig blogginnlegg og artikler for å komme med en oppsummering og tips for hvordan du selv kan bli en bedre blogger.

En blogg er forkortelse for “web-logg” og er en form for personlig journal/dagbok som publiseres på World Wide Web. Blogger kan variere i uttrykk, design og tiltenkt målgruppe fra de enkleste og mest private betraktninger til profesjonelle journalistiske publikasjoner. Opprinnelig var blogger en måte for nettbrukere å samle linker som de ønsket å dele med andre brukere på, og etterhvert begynte brukere også å kommentere egne og andre linker.

Anatomien i et blogginnlegg

Først må vi vite hva et blogginnlegg består av, nemlig:

  1. budskapet
  2. tittel
  3. ingress
  4. overskrifter
  5. avsnitt
  6. illustrasjoner
  7. lenker(interne og eksterne)

 

1. Budskapet

the concept of education of children.the generation of knowledge
  • Skriv kort og presist

Lurt å gi mye verdi i hvert innlegg. Tenk på forhånd gjennom hva du ønsker å formidle. Poenget er å skrive slik at teksten blir forklart uten for mange unødvendigheter

(Personligutvikling)

Vær klar på hva du ønsker å formdle og hold deg gjerne til en sak om gangen. Om du ikke er sikkert på hvordan du skal starte eller hvor dybt du skal skrive om et tema, tenk på dem du skriver til. Definer målgruppen. Bør du skrive for begynnere eller for de som allerede vet en del. Unngå å være “alt for alle”.

2.

Tittelen er det første leserne dine ser. Først og fremst er oppgaven til en tittel å fange oppmerksomhet samt få dine lesere til å ønske lese mer . American Writers & Artists har utviklet 4 U-er som gir fire punkt til en god overskrift (og til godt innholde generelt).

  • USEFUL (nyttig) – Gi leseren nytteverdi, en løsning, en mulighet eller en fordel.
  • URGENCY (hast)- Hvis mulig, få leseren til å føle at det haster.
  • UNIQUE (unik) – Dette handler om å gi tittelen en unik vinkling som leseren ikke har sett før.
  • ULTRA-SPECIFIC (Helt konkret)- gå rett på saken av det leserne er ute etter.
  • Tittelen bør inneholde minst 1 søkeord som målgruppen din er ute etter. Ved å plassere det ordet i begynnelsen av tittelen øker du din synlighet på Google. Begrens videre tittelen til ca 70 tegn (6-13 ord) slik at den ikke blir klippet i Google sine søk.

Her er en liste over noen populære tittel varianter:

  • HVORDAN : “hvordan lakkere en bil på egen hånd”
  • SPØRSMÅL: ” pc vs. mac – hva bør jeg velge?”
  • NYHET: “Google endrer algoritmene sine igjen!”
  • BEFALING: ” 7 bøker om markedsføring du må lese i år”
  • HVORFOR: “ 10 grunner til at kaffe er farlig for helsen din”
  • VITNESBYRD: “Salgssjefen forteller: Hvordan vi fikk nye kunder”
  • LISTER: “Twitter- tips for ledere”

3. Ingressen/sammendrag

Ingressen er en kort innledende tekst. Formålet er å gi leseren en introduksjon til temaet som innlegget tar opp. Kan sammenliknes med en forrett som skal vekke leserens appetitt for de inntar hovedretten (selve blogginnlegg). Bortsett fra oppsummerings funksjonen skal ingressen også friste til å klikke “les mer”. Det kan være greit å huske at ingressen sammen med tittelen og bildet ofte er det eneste leserne vil se i e-posten eller ved delingen på en nettside. Derfor er det ekstra viktig at det blir vanskelig å ikke klikke seg videre etter å ha lest den.

4. Overskrifter

ifølge Markedspartner  er det veldig få som leser et blogginnlegg fra begynnelse til slutt. Mange skummer teksten og leser dypere i de avsnittene som de er mest interessert i. Da vil overskriftene fungere som veivisere til informasjonen lesere er ute etter. Videre fungerer overskriftene også som strukturen i teksten ved at de deler opp et lang tekst i mindre isolerte biter, noe som øker lesbarheten.

Noen tips: form dine overskrifter med H2 eller H3 tager- altså en større og fetere skrifttype enn de bruker til vanlig. I forhold til Google vil slike overskriter ansees som en viktig del av teksten, så forsøk å plassere også søkeord i overskriftene.

Søkeord: Husk at søkeord skal kun brukes 5 ganger i teksten, for å unngå at Google oppfatter teksten din som spam og nedprioriterer den i søkeresultatene.

5. Avsnitt

Hver avsnitt bør ikke være lengre enn 4-5 linjer. Dette har noe med lesbarhet å gjøre. Det er også mulig å korte avsnittene ned hvis dette er naturlig. Om poenget ditt tar bare 2-3 linjer, vil det være riktig å trykke linjeskift for å starte på et nytt avsnitt til neste argument.

For å øke videre lesbarhet kan det også være lurt å understreke viktige poeng ved hjelp av fet skrift eller kursiv, samt vise til ressurser ved hjelp av lenker.  Bruk også kulepunkter når det er hensiktsmessig.  Dette gir struktur og bryter opp teksten så den ikke blir altfor monoton og vanskelig å lese.

6. Bilder og illustrasjoner

bilder sier mer enn 1000 ord,heter det. Så hvorfor ikke la et par bilder hjelpe deg å fortelle det du ønsker å formidle (Personlig utvikling).

Du kan krydre innlegget ditt med illustrasjoner, modeller eller grafer for legge til ekstra verdi. Det du må passe på er at du oppgir kilder og tar hensyn til åndsverk. Selv om en blogg har en redaksjonell still, vil det i juridisk forholdvære reklame.

under legger jeg ut en lenke til 5 gratis bilde nettsider.

7. Lenker

En pålitelig og balansert blogginnlegg inneholder henvisninger til andre som har uttalt seg liknende. Dette kalles eksterne lenker, fordi de tar deg til et annet nettsted. Disse kan være henvisninger til artikler i nettaviser (e24) eller andre blogginnlegg skrevet av eksperter eller fagfolk.

Fordeler ved å lenke til eksterne kilder:

Du bygger relasjoner til tankeledere,

Du forsterker argumentet ditt

Du byr på en rikere fordypning i stoffet du presenterer

Du starter en dialog med den eksterne kilden (ping)

Du framstår som generøs og ærlig

Du bygger troverdigheten din (Markedspartner)

Når det gjelder interne lenker, er disse lenker til sider på ditt eget domene, f.eks relevante innlegg eller nettsider for dine produkter og tjenester. Fordelene ved å lenke til interne linker er at du bedre kan forklare begreper og konsepter samtidig kan du bygge kunderelasjoner ved at leseren bruker mer tid på nettsiden din. Ikke minst kan dette øke din synlighet på Google.

På fagbloggen om utvikling, design og oppmerksomhet, Stammen.no kan du finne en liste med studentblogger fra Høyskolen Kristiania ( år 2016 og 2017) som omhandler bl.a. temaer innefor Digital Markedsføring, samfunnsendringer, nye teknologer og mye mer. Dette kan være ganske spennende lesing dersom du interesserer deg for slike temaer.

Her er liste over andre artikler som omhandler blogging og hvordan du kan blogge på en smart måte: Ta en titt på disse hvis du er interessert:

1. “6 bloggtips for nybegynnere”

2. “Slik skriver du den perfekte bloggposten”

3. “The Perfekt Blog Post”

4.“Hvordan skrive et blogginnlegg du kan være stolt av”

5.Hvordan skrive et godt blogginnlegg”

6. 10 tips for å skrive bra blogginnlegg

Related Post

2 thoughts on “Blogging: TIPS til et godt blogginnlegg”

  1. Utrolig flott og gjennomarbeidet blogginnlegg! Jeg syns du skriver veldig godt om et relevant tema som blogging jo er for oss på DIG2101. I tillegg var det et spennende oppsett med ulike elementer av tekst og bilder, som holder på leserens interesse og skaper “pusterom”. Stå på videre 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: