I dette blogginnlegget skal jeg vurdere Northern beat sitt nettsted. Nettstedet skal vurderes på bakgrunn av disse 7 vurderinger utviklet av min foreleser Karl Philip Lund. Jeg vil også bruke noen flere kriterier fra mitt tidligere innlegg: Kriterier for vurdering av en nettside. 

 

 

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Teknologi/Hastighet
  5. Kundetilfredshet
  6. Kundekommunikasjon
  7. Konsept og strategi

 

På hvert av punktene skal jeg gi et terningkast fra 1 til 5 hvor 5 er utmerket og 1 er ikke tilstede/elendig. Vurderingen som gis i dette innlegget er ingen fasit svar, men mine personlige tanker og refleksjoner.

Northern Beat

Northern Beat er et konsulentselskap i Oslo som hjelper andre bedrifter med å få de beste resultatene ut av sine digitale plattformer/kanaler. Målet for bedriften er å skape verdi for kundene deres. Northern Beat jobber med organisasjoner som ønsker å utvikle sine digitale løsninger til det beste for forbrukerne.

Blant tjenestene Northern Beat tilbyr vil man kunne finne strategi planlegging, interaksjonsdesign, innholdsrådgivning, konseptutvikling, brukertesting m.fl. Bedriftens spesialiteter er digital strategi, konseptutvikling, informasjonsarkitektur, grafisk design m.fl.

  1. Førsteinntrykk

    Førsteinntrykket til et nettsted kan i mange tilfeller være avgjørende om besøkende gjør det bedriften vil at den skal gjøre, f.eks kjøpe noe, melde seg på nyhetsbrev eller bestille en tjeneste.

    Nettstedet bør være godt organisert, oversiktlig og ryddig. Den skal gi inspirasjon til å foreta den handlingen bedriften ønsker ( konvertering), og helst matche med bedriftens bransje. Den bør klart komme frem hvor vedkommende har kommet og hva den kan gjøre.

     

    Northern Beat sin logo er godt synlig selv om header image er litt stort. På forsiden finner man også de ulike tjenestene bedriften tilbyr. Det er bra at USP ( unique selling points) kommer tydelig frem.Videre på forsiden finner man ulike kunde-prosjekter, kontaktinformasjon og sosiale-medier budgets. Hovedmenyen er delt inni fire kategorier : arbeider, tjenester, menneskene og kontakt.Det er lett å finne frem til tjenester bedriften tilbyr, samt søke jobb for potensielle medarbeidere.

Terningskast: 4

Tips til forbedringer:

  • jeg ville lagt til en “om oss” side til menyen slik at det blir lettere for potensielle kunder å finne ut hva bedriften står for og hva de driver med. (Hvorfor skal kunder velge oss? )
  • For det andre ville jeg gjort selve menyen litt mindre, og heller plassert den i et hjørne på høyre side.

2. Synlighet

Nettstedet bør være enkel å finne gjennom søk når man søker på nettstedets eller bedriftens navn eller en spesifikk tjeneste bedriften tilbyr. Ideelt sett skal brukeren få et relevant treff blant de 5 første treffene på listen. Videre bør nettstedet også ha en søkefunksjon som gjør det mulig å søke internt på nettsiden. Denne skal være lett tilgjengelig, konsekvent plassert og vise minst 20 synlige tegn.

For å teste bedriftens synlighet hos Google skal jeg søke på bedriften navn (Northern beat) og noen bedriftens hoved-tjenester ( brukertesting og grafisk design).

Northern Beat sin synlighet på søket “Northern beat

Bedriften er godt synlig i Googles organiske søk ved søk på bedriftens navn. Nettsiden, kart, adresse kommer klart frem på første side.

Northern Beat sin synlighet på søket “Grafisk design konsulentselskap

Northern Beat sin synlighet på søket “Brukertesting

Bedriften er verken synlig på søket “grafisk design konsulent selskap” eller “brukertesting” som er noen av tjenester bedriften tilbyr. I stedet kommer det andre selskaper. Det finnes heller ikke søkefunksjonen internt på siden.

Søkefunksjon ga raske og relevante resultater bare i en av tre tilfeller.

Det er også viktig å huske på at Google tilpasser resultater på søk etter hvem som søker. For eksempel for en som jobber i bedriften vil det være naturlig å finne flere relevante søk og være mer synlig enn hos meg.

Terningskast : 2

Tips til forbedringer:

  • Northern Beat kunne øke sin synlighet mye mer om de for eksempel hadde brukt AdWords. Les mer om fordeler med annonsering på nett og AdWords her.

 

3. Brukervennlighet og 4. hastighet

En nettside bør fungere godt på mobiltelefon da stadig flere søker, handler og konverterer via mobil. For å vurdere Northern beat brukervennlighet har jeg gjennomført Google sin mobilvenneligtest.  Testen viste å ha gode resultater:

 

Terningskast: 5

For å sjekke nettstedets hastighet har jeg gjennomført en speed test her. Ifølge denne ligger nettstedets load time på 577ms og er raskere en 96% av testede sider. Dette er veldig bra.

Jeg har også gjennomført Google Pagespeed test for nettsiden og her vises det en del forbedringspotensialet.

i denne testen fikk bedriften 63/100 på mobil og 80/100 på datamaskin.

Terningskast 4

Tips til forbedringer:

  • ifølge Google Pagespeed kan ting som for eksempel ” avoiding landing page redirects” og “optimize images” forbedres.

4. Kundetilfredshet

Northern Beat har ingen omtalefunksjoner og tilbakemeldinger/vurderinger fra kunder på nettsiden. Det ligger heller ingen anmeldelser på Facebook. Dette kan være med å påvirke hvordan potensielle kunder opfatter nettsiden.

Terningskast: 1

Tips til forbedringer:

  • jeg ville ha lagt til anbefalinger fra tidligere kunder, samt muligheten for nåværende kunder å legge igjen tilbakemeldinger på tjenester eller bedriften direkte på nettsiden.

5. Kunde-kommunikasjon

Hvordan og hvor kommuniserer bedriften med kundene sine? På Facebook har bedriften 373 likes og ingen reviews så langt. Bedriften postet mye innlegg i 2016. De fleste postene har engasjement i form av “likes”. Det er også mulig å sende en melding til bedriften. På Linked In har bedriften 115 følgere.

Terningskast: 3

Tips til forbedringer:

  • Bedriften har ikke “Meld deg på nyhetsbrev” funksjonen. Dette kan være lurt å ha med.
  • Bedriften kan legge ut flere innlegg (øke regelmessighet) i 2017

6. Konsept og strategi

Northern Beat har et klart og tydelig konsept. De ønsker å skape verdi for kundene ved å skape brukeropplevelser som engasjerer, konverterer og begeistrer. Dette kommer også klart frem på nettsiden deres.

Terningskast: 5

7. Alt i alt 

Totalt havner Northern Beat sin nettside på terningskast: 3.4. Den fungerer godt, men har et forbedringspotensial.

Her er mine forslag:

  1. Mer fokus på forsiden og “om oss” delen.
  2. Mer fokus på tilbakemeldinger fra kunder.
  3. Mer fokus på Facebook-aktivitet.

De fleste av kriterier jeg har brukt i dette innlegget er utviklet av min foreleser Karl Philip Lund. Han har tidligere brukt disse kriteriene til å vurdere flere norske nettbutikker.

Les gjerne flere innlegg med vurderinger av Helsport, Arts & Crafts, Komplett skrevet av mine medstudenter.

Ønsker du jeg skal vurdere ditt nettsted/ nettbutikk? Ta kontakt på LinkedIn 🙂

Related Post

3 thoughts on “Vurdering av et konsulentselskap sitt nettsted: Northern Beat”

  1. Hei Katerina,

    Takk for at du brukte oss som eksempel. Vi har en del å jobbe med, og håper på forbedringer på en del av punktene du tar opp (på kort eller lang sikt).

    Hyggelig at du også gir oss godt terningkast på flere av punktene 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: